Merkit helpottavat valintoja


24.4.2013

Erilaisten sertifikaattien avulla kuluttaja tietää, että tuote on valmistettu tiettyjen vaatimusten mukaisesti. Tunnetuimpia merkkejä ovat eettiset merkit, luomumerkit ja ympäristömerkit.

Erilaisia ympäristö- ja vastuullisuusmerkkejä on satoja. Osa niistä on kansainvälisesti päteviä, osa alueellisesti ja osa liittyy tiettyyn tuoteryhmään, esimerkiksi kaloihin.

Yhteistä sertifikaateille on, että merkkien takana on riippumaton taho, joka varmistaa, että tuotteet on tuotettu merkin vaatimusten mukaisesti.

Kriteerien noudattamista valvotaan muun muassa tarkastuskäynneillä tuotantolaitoksiin tai tiloille myös merkin hyväksymisen jälkeen.

– Parhaat sertifikaatit ovat sellaisia, jotka huomioivat useita asioita kuten työntekijän oikeuksia ja ympäristöystävällisyyttä. Silloin niiden kehittämisessä on ollut mukana useita tahoja kuten kansalais- ja ympäristöjärjestöjä sekä tuottajia, kehityspäällikkö Sanni Pekkala SOK:sta kertoo.

Vastuullisia kalatuotteita lisää

Sertifiointimerkeillä varustettuja tuotteita tulee S-ryhmän valikoimaan jatkuvasti lisää kysynnän ja asiakkaiden toiveiden perusteella.

Esimerkiksi MSC-sertifioitujen kalatuotteiden määrä on kasvanut viimeisen vuoden aikana. Sertifikaatti on vastuulliseen kalastukseen kehitetty riippumaton merkki. Sen saavat vain tuotteet, joiden kalat ovat kalastuksen kestävästä kalakannasta ja jonka kalastusmenetelmät eivät uhkaa kalakantaa.

Vuonna 2011 MSC-merkittyjä tuotteita oli S-ryhmän ruokakauppojen valikoimissa 25 kappaletta ja viime vuonna vastaava luku oli 43.

Kriteerejä, seurantaa, valvontaa

Sertifikaatteja hakevat valmistajat ja tuottajat. Hakemuksen jälkeen merkin myöntävä taho tutkii, täyttääkö tuote merkille asetetut vaatimukset. Tuottaja saa yleensä myös mahdollisuuden parantaa toimintaansa, jos kaikki kriteerit eivät täyty.

Sanni Pekkala huomauttaa, että sertifikaatit eivät ole leimoja, joita saa heppoisin keinoin. Merkin hyväksymisen myötä tuottaja sitoutuu huolehtimaan kriteereiden täyttymisestä jatkossakin. Niiden noudattamista seurataan ja valvotaan.

– Sertifikaatit ovat vapaaehtoisia ja niiden avulla kuluttaja voi helpommin tehdä esimerkiksi eettisiä valintoja, Pekkala painottaa.