Nyt kiinnostavat kestohevipussit – Muovikassin vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan


15.3.2019

Noin vuosi sitten S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoille tuotiin asiakkaille pikkupussien ja biohevipussien rinnalle vaihtoehdoksi uudelleenkäytettävät kestohevipussit. Ne ovat edesauttaneet pienten muovipussien käytön vähenemistä. Totuttelemista uudelleenkäytettäviin pusseihin tarvitaan kuitenkin lisää. Myös varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot osuvat asiakkaan käteen yhä useammin. Omia kassivalintojaan voi itse seurata Omat ostot -palvelussa.

Kannatko kauppareissulla mukanasi kestokassia ja jopa kestohevipussia? Jos kannat, niin olet osa jatkuvasti kasvavaa edelläkävijäjoukkoa. Yhä useampi miettii vaihtoehtoja muoville.

Erityisesti hedelmille ja vihanneksille tarkoitetut pienet muovipussit puhuttivat paljon muutama vuosi sitten ja niiden rinnalle S-kauppoihin onkin tuotu biohevipusseja ja kestohevipusseja. S-ryhmä on sitoutunut vähentämään muovikassien määrää.

Pikkupussien määrä vähenikin vuonna 2017 jopa 20 prosenttia ja trendi oli laskeva myös vuonna 2018. Kompostoituvien biohevipussien osuus pikkupusseista kasvoi viime vuonna noin seitsemän prosenttia. Myös vuoden verran S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet kestohevipussit löysivät nopeasti käyttäjiä: niitä ostettiin reilun vuoden aikana yli 200 000 kappaletta. Kestohevipussi maksaa 79 senttiä.

– Kestohevipussit ovat vielä sen verran uusi asia, että kaikki asiakkaamme eivät vielä ole löytäneet niitä. Pussia kannattaa kuitenkin kokeilla. Sitä voi pitää taskussa tai laukussa kauppareissujen varalta, käyttää ja pestä useita kertoja, vinkkaa suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Biohajoavia kauppakasseja ostettiin 55 % enemmän kuin edellisvuonna

Varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot jatkavat kasvuaan. Vuonna 2018 muovikasseja myytiin viisi miljoonaa kappaletta vähemmän kuin edellisvuonna. Vaihtoehdoista paperikassien suosio kasvoi 36 prosenttia, muovisten kestokassien 32 prosenttia ja biohajoavien kassien määrä kasvoi hurjat 55 prosenttia. Kangaskasseissa sen sijaan nähtiin muutos, sillä niiden ostomäärä väheni edellisvuoteen verrattuna muutaman prosentin.

– Huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että jokainen kassi tulisi käytettyä useamman kerran. Ja tietysti kestokassissa käyttöikä on vaihtoehdoista pisin. Vaikka toisaalta kangaskassin tuotannon ilmastovaikutukset ovat suuremmat kuin esimerkiksi muovikassin. Loppujen lopuksi tärkeää on myös se, että jokainen kassi lajitellaan oikein kierrätyksen näkökulmasta, neuvoo Lyytikäinen.

Tiedätkö, millaisia kasseja ostat ja kuinka paljon?

Omien kassitottumusten seuranta on nyt helppoa, sillä kassiostoksia voi tarkastella osana viime syksynä lanseerattua Omat ostot -palvelua. Kassiseurannassa näkee kuukausi- ja vuositasolla ostettujen kassien määrän ja jaottelun siitä, moniko kasseista oli muovikassi, paperikassi, biohajoava kassi tai kestokassi.

Ostettujen kassien määrää voi myös verrata kaupassakäyntikertoihin. Näin voi esimerkiksi nähdä, onko kangaskassin ostaminen ja mukaan ottaminen vähentänyt muiden kassien ostomäärää.

– Mielenkiintoinen yksityiskohta eri ostoskassien ostomäärissä löytyi sen jälkeen, kun Food Market Herkku tuli osaksi S-ryhmää. Herkun asiakkaat ostavat muita asiakkaitamme useammin paperikassin. Herkussa myydyistä kasseista 11 prosenttia on paperikasseja, kun osuus muissa kaupoissamme on kaksi prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikista S-ryhmän kaupoissa myydyistä paperikasseista melkein joka kymmenes myydään Food Market Herkussa, vaikka myymälöitä on vain kuusi kappaletta, vertailee Lyytikäinen.