13.3.2013
Luomutuotteita myytiin Suomessa viime vuonna 200 miljoonalla eurolla ja markkina kasvoi yli neljänneksen viime vuoteen verrattuna. Asiakkaille kasvu näkyi tummina ruokaleipinä, hiutaleina, lastenruokina ja jauhoina.
Luomun fanijoukko kasvaa koko ajan. Pro Luomu ry:n arvion mukaan Suomen luomumarkkina kasvoi neljänneksellä viime vuonna. Alalla onkin kova kasvutavoite: luomun myynnin nostaminen 330 miljoonaan euroon vuoteen 2015 mennessä.
Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismarkkinoilla on silti pieni. Osuus oli viime vuonna 1,6 prosenttia. Luomu kiinnostaa eniten pääkaupunkiseudulla, siellä markkinaosuus oli 2,5 prosentin luokkaa.
– S-ryhmä on vahvasti mukana hallituksen luomuohjelmassa ja luomassa edellytyksiä suomalaiselle luomutuotannolle. Yritämme luoda tuottajiin uskoa, jotta he uskaltaisivat siirtyä luomutuotantoon, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.
S-ryhmän valikoimassa oli viime vuonna noin 2 200 luomutuotetta. Uusia luomutuotteita tuli muun muassa mehuihin, jauhoihin, lastenruokaan, valmisruokaan ja maustamiseen.
Suosituin luomutuote Pro Luomun mukaan on luomumaito. S-ryhmässä viime vuoden aikana lisää faneja saivat myös lastenruoat, tummat ruokaleivät, hiutaleet ja suurimot sekä jauhot.
Luomulihaa on S-ryhmän kaupoissa vielä vähän. Noin 70 prosenttia luomulihasta on jauhelihaa. Ilkka Alarotu näkee tuoreessa luomulihassa paljon kasvupotentiaalia, mutta haasteena on saatavuus.
– Luomulla on kysyntää, mutta tarjontaa ei. Tarjontaa puuttuu erityisesti ruoan tärkeimmissä raaka-aineissa, lihassa ja lihajalosteissa. Korviimme on kuitenkin kantautunut positiivisia signaaleja, että taustatyön ansiosta ensi syksynä S-ryhmän valikoimiin saataisiin lisää hyviä luomutuoretuotteita, Alarotu kertoo.
22.11.2024 | Paikallisia uutisia
31.5.2024 | Tapahtumat